Overslaan en naar de inhoud gaan

5 manieren om leiderschapscommunicatie te verbeteren

5 manieren om leiderschapscommunicatie te verbeteren
 
“De mogelijkheid om in elke situatie mijn emoties en mijn acties onder controle te houden, onderscheidt mij van andere mannen” -quote Navy SEAL-

Bij de Navy SEALs zijn er drie dingen die je perfect moet kunnen uitvoeren om effectieve uitvoerder te zijn: bewegen, communiceren en schieten. Daarbij is communicatie het aller belangrijkste. Als leider is goede communicatie cruciaal, niet alleen om alleen details over de te behalen missie en visie te geven, maar ook om te motiveren, inspireren en om relaties te managen. Zodoende help je iedereen in de gewenste richting.

Wanneer je een leidinggevende positie bekleed realiseer je vaak niet dat de spotlight op jou gericht staat. Alles wat je zegt en doet wordt onderzocht, ten goede en ten kwade. Door zowel de uitdaging als de eer van het leiden van een team te aanvaarden is het goed je te realiseren dat wat je op en naast het “gevechtsterrein” doet effect heeft op je leiderschapsvermogen. Woorden en daden kunnen gewoontes worden en gewoontes dragen bij aan het definiëren van ons karakter. Leiderschap is een privilege dat dagelijks verdient moet worden.

Leiderschapscommunicatie is veel meer dan de woorden die we zeggen en de wijze waarop we ze verwoorden, zodat het team ze “hoort”. Effectieve communicatie gaat ook over emotionele intelligentie, je doelgroep kennen en actief luisteren.

Hier volgen vijf punten die je moet onthouden wanneer je met een team aan het communiceren bent.

Wees aanwezig

Managers, ondernemers en alle type leiders hebben vaak weinig tot geen rustmomenten. Ze racen van bespreking naar bespreking, zonder een moment rust te nemen om hun hoofden te legen en te resetten voor het volgende agendapunt. De meeste studies tonen aan dat mensen maar enkele minuten per uur echt productief zijn. Dit komt veelal door afleidingen. Of je met een collega aan het praten bent bij het koffiezetapparaat of een managementoverleg moet leiden, zorg dat je altijd actief aanwezig bent in dat moment. Wees betrokken bij je team, dan weten ze dat je om ze geeft.

Stel de juiste vragen

Het stellen van de juiste vragen is misschien wel de beste tip die je kunt krijgen om productieve en intelligente communicatie binnen je team te stimuleren. Het bouwen van een goed team is één van de grootste privileges die je als leider hebt. Hopelijk een samengesteld team bestaande uit nog slimmere en nog getalenteerde mensen dan jezelf. Als dat het geval is, waarom zouden we dan onze tijd besteden aan het geven van aanwijzingen? We bereiken veel meer door een gesprek te begeleiden met een specifiek doel in gedachten en door gebruik te maken van -en te investeren in- het talent om ons heen.

Spreek minder, luister meer

Vergelijkbaar met het stellen van de juiste vragen is het actief luisteren naar wie er spreekt. Regelmatig zijn we al aan het bedenken wat we zelf willen zeggen of gaan antwoorden, in tegenstelling tot echt luisteren naar de ander. Wanneer we dat doen zijn we eigenlijk helemaal niet in gesprek met de ander. Leiderschap gaat niet over het roepen van taken vanaf een verhoging. Je ziet geregeld dat de wijste mensen meer luisteren en minder spreken. Des te minder we spreken, des te meer kunnen we leren over de mensen in onze omgeving.

Werk aan emotionele intelligentie

Dit onderwerp is het vermelden zeker waard omdat het vaak over het hoofd of als onnodige kwaliteit wordt gezien. Emotionele intelligentie is geen softe leiderschaps-kwaliteit, het is noodzakelijk. Zelfbewust zijn, gedisciplineerd zijn, empathisch zijn en kalm blijven zijn allemaal onderdelen van emotionele intelligentie die je kwaliteiten als leider kunnen verbeteren. Deze emotionele competenties zijn geen aangeboren talenten, maar geleerde mogelijkheden die je oefent en blijft ontwikkelen. Dus aan de slag!

Blijf kalm en wees positief

Rust is besmettelijk. Paniek ook. Glimlach meer. Draag zelfvertrouwen uit. En probeer je emoties niet publiekelijk te uiten. Dat betekent niet dat je normale menselijke reacties moet uitschakelen, maar wees je er van bewust dat effectieve communicatie maar in 7% van wat je zegt zit. De rest is de lichaamstaal, de toon en de wijze waarop boodschap gebracht wordt.

Probeer deze punten toe te passen, te oefenen en eigen te maken.

Naast het verbeteren van jouw communicatie, is het natuurlijk ook van groot belang om ervoor te zorgen dat werknemers zichzelf blijven ontwikkelen en opleiden. Bekijk hier ons trainingsaanbod