Skip to main content

Waarom werknemers belangrijker zijn dan klanten

Bij sommige bedrijven geldt, “familie op één, de organisatie op twee”. Je werknemers zijn belangrijk omdat zij diegene zijn met de vaardigheden die jouw machine draaiend houden. Het geluk en de blijdschap van je werknemers staat voorop, zelfs nog voor het binnen halen van nieuwe klanten. Met deze mindset bouw je in korte tijd toegewijde teams die door middel van innovatie de organisatie laten groeien. 

 

Familie op één

Maar er is ook een keerzijde. Hoeveel aandacht je ook aan ze besteed, het betekent niet dat je werknemers net zo toegewijd zijn aan de organisatie als jij. Te veel ondernemers klagen dat werknemers niet net zo hard werken als zij dat doen. Dat is een belachelijke verwachting: Waarom zouden zij zich zorgen moeten maken over een bedrijf dat niet van hen is? Om dat verschil en die frictie te verkleinen moet je ze eerst als individu behandelen, niet als werknemer. Dit kun je bereiken door onderzoek – door elke werknemer te vragen wat hij of zij het liefst wil bereiken met jouw bedrijf. Iedereen heeft een andere motivatie, dus je zult goed moeten luisteren naar de ambitie van elk individu. Sommige mensen willen een mooi gebalanceerd werk- en privéleven, of willen hun kind coachen. Dat moet je respecteren. Door respect te tonen voor je werknemers win je toewijding voor jouw bedrijf.

Beste tactiek

Er is niet één hulpmiddel of tactiek om echte relaties met je werknemers op te bouwen. Voor sommige ondernemers heeft persoonlijk contact buiten e-mails en vergaderingen de voorkeur. Natuurlijk kan je met verschillende apps communiceren, berichten sturen, maar dat heeft niet dezelfde impact. Wanneer je meer dan 600 werknemers hebt is het moeilijk om voor elke werknemer tijd te maken. Maar probeer wel in contact te blijven door aanwezig te zijn, deel te nemen aan gesprekken over favoriete sportclubs/teams, waar mensen zijn opgegroeid, of wat hun carrière ambities zijn. Een vergadering die vijf minuten duurt creëert mogelijkheden voor andere korte interacties. Gedag zeggen in de lift, een gezamenlijke foto bij het bedrijfsfeest, of wanneer iemand met een probleem bij je komt omdat ze zich vertrouwd bij je voelen.

Wat is waardevol?

Dit alles wordt waardevol voor de cultuur terwijl je jouw bedrijf opbouwt, verder ontwikkelt. Indien je bedrijf snel groeit en je met spoed nieuwe werknemers moet aannemen, gebruik dan de werknemers die het langst in dienst zijn om nieuwe werknemers te werven. Dit zal het proces versnellen. Bij de opstart van je bedrijf moet je er voor zorgen dat de eerste tien tot vijftig werknemers gepassioneerd zijn over, en weten hoe ze jouw bedrijfsfilosofie moeten uitvoeren. Als je jouw persoonlijke visie, deelt met die eerste groep werknemers, worden zij een schaalbare versie van jou. Zet je de werknemers die je het meest vertrouw in om de nieuwe werknemers te werven, zullen zij hun emotionele intelligentie gebruiken om de juiste mensen aan te nemen. Zodoende kun jij tijd investeren in de nieuwe werknemers om er voor te zorgen dat ze in het zelfde tempo groeien als je eerste lichting werknemers, de oudgedienden. Of iemand een nieuwe werknemers is of er al twintig jaar werkt, geef ze uitdagingen om de weg naar succes te bewandelen. Dit betekent dat je begin twintigers echte ervaring geeft door ze nieuwe bedrijfsplannen te laten pitchen, teams laat leiden. Waar in andere organisaties dezelfde twintiger alleen afleert koffie te halen.

Gedreven HR

Probeer jezelf als een HR-gedreven leider te zien. Wees succesvol onder de druk van het hele bedrijf op je schouders en voel je verantwoordelijk om elke werknemer, als individu, tevreden te houden. Ontwikkel relaties met je werknemers en investeer tijd om te leren wat er het meest van jou verwacht wordt als leider, want dat resulteert in werknemers die toegewijd zijn en zich bekommeren over jouw organisatie. Het gaat om het bouwen van vertrouwen, en vertrouwen moet je verdienen. Wanneer je energie steekt in het gelukkig maken van je personeel zal je sneller groeien.