Overslaan en naar de inhoud gaan

Authentiek leiderschap: is “gewoon jezelf zijn” echt genoeg?

Authentiek leiderschap: is “gewoon jezelf zijn” echt genoeg?
 
Het onderwerp leiderschap blijft er één met veel vragen. Wanneer ben je echt een goede leider? Welke stijl werkt het best in welke situatie, en hoe voel je dat aan? Tegenwoordig is authentiek leiderschap de stijl waar velen bij zweren.

Gewoon jezelf zijn

Maar wat is authenticiteit? Jezelf zijn, wordt dan vaak gezegd. Maar alleen natural leaders kunnen leiden door puur en alleen zichzelf te zijn. En zelfs hun authenticiteit kun je ter discussie stellen: waarschijnlijk voelt een natural leader heel goed aan wanneer hij of zij de eigen gevoelens en gedachten even moet ‘camoufleren’. Dit is een karaktertrek dus in die zin zeker authentiek, maar hoe authentiek is het gedrag dan nog?

Voor wat hoort wat

Naast authentiek leiderschap bestaan er verschillende andere leiderschapsstijlen. Zo bestaat er het transactioneel leiderschap, dat ondanks het feit dat de stijl ‘uit de tijd’ zou zijn, nog op vele plekken wordt toegepast. Transactioneel leiderschap gaat uit van het principe voor wat hoort wat, en laat emoties niet in de weg zitten van de wederzijdse afspraak. Ik betaal jou, jij levert je werk. Zolang je je doelstellingen haalt, kun je bij mij een bonus verdienen. Op korte termijn kan deze stijl van leidinggeven uiterst effectief werken. Maar wat doet mijn werkgever als het minder goed gaat met de organisatie? Die zegt dat er thuis op hem gewacht word en vertrekt. Wat is immers nu nog zijn motivatie om zich optimaal te blijven inzetten voor zijn werkgever?

Wie goed doet doet goed volgen

De tegenhanger van transactioneel leiderschap is transformationeel leiderschap. In deze stijl kiest een leider ervoor om de normen, waarden en het gedrag van zijn medewerkers te beïnvloeden door zelf het goede voorbeeld te geven. Zo ontstaat een wij-gevoel: ambassadeurs van de organisatie en medewerkers die zich voor elkaar en de organisatie inzetten. De leider geeft het vertrouwen dat als we allemaal maar hard ons best doen voor de organisatie, er geen reden is voor zorgen over wel of geen contractverlenging. Maar hoe realistisch is het om te verwachten dat een bedrijf ‘one big family’ vormt? Blijft het belang van de medewerker niet altijd om werk en privé in balans te houden? Hoeveel medewerkers zullen voor hun baas echt net zo hard vechten als voor hun gezin?

Kun je charisma aanleren?

Een altijd populaire leiderschapsstijl is het charismatisch leiderschap. Je kunt je bij de term charismatisch waarschijnlijk al wel voorstellen waar dit naartoe gaat. Charismatisch leiderschap gaat uit van de persoonlijke kwaliteiten van een persoon om mensen mee te krijgen in zijn eigen visie. Een charismatisch leider is niet bang om dingen anders te doen en zich af te zetten tegen bestaande systemen en dogma’s. Zijn uitstraling wekt vertrouwen en inspireert. Charismatisch leiderschap wordt veel bestudeerd, maar het is zeer de vraag of je kunt leren een charismatisch leider te zijn. En dus zijn we authentiek. Gewoon jezelf zijn is het devies. Maar zo eenvoudig is dit niet. Authentiek kan immers ook zijn geïrriteerd dat een medewerker komt klagen, of chagrijnig op de verjaardag van een manager. Authentiek kan onzeker betekenen op momenten dat medewerkers kracht en zelfvertrouwen nodig hebben, en het kan betekenen dat je opgelucht bent dat je een deel van je personeel kunt laten gaan. Geen ideale emoties wanneer je als goed en evenwichtig leider gezien wilt worden.

Competent en integer

Maar wat bedoelen we dan met authentiek leiderschap? Mensen verwachten van hun leider dat hij of zij verstand van zaken heeft. Leiders moeten over kennis van zaken beschikken, en over het zelfvertrouwen om aan die kennis conclusies en beslissingen te verbinden. Daarnaast moeten leiders integer zijn. Een dubbele agenda of scheve belangen zijn de eerste reden voor wantrouwen. Integriteit wekt vertrouwen.

Jouw leiderschapsstijl

Hoewel authenticiteit en integriteit zeer waardevolle eigenschappen zijn voor een leider, is het daarmee dus nog niet gedaan. Een goed leider kent zichzelf en weet zijn eigen gedrag te sturen en zo nodig te beheersen. Op die manier kan hij of zij inspelen op de verwachtingen van medewerkers. De combinatie van integere doelen en slim inzetten van je eigen gedrag maken jou als leider effectief en gewaardeerd. Tijdens de training Essentie van leiderschap gaan we uitgebreid in op de eigenschappen van effectieve leiders, en leer je jouw sterkten en zwakten herkennen en inzetten. Meer weten? Kijk even rond op de website of neem contact met ons op voor meer informatie.